Tuesday, February 28, 2012

Jamaican tour guide.. ikke akkurat slik vi opererer ☾☆

Nå er det ikke lenger før jeg skal ut å guide litt i vakre Tyrkia igjen. Og det er mye som skal kunnes.. Her er det historie tilbake til piratene og før det, da borgen ble bygget på Alanyas klipper, om hvordan bananen havnet i Tyrkia og hvorfor den er så liten, om Alanyas 3 kjente grotter og den berømte Damlatas grotten som kan helbrede mennesker med astma og luftveisykdommer og helt til Mustafa Kemal Atatürk ble valgt som den første presidenten i Tyrkias historie. Og sist men ikke minst en masser om Islam. Man får alltid 100 spørsmål om Islam, muslimer, moskèene, bønneropene, hvilken vei Mekka er osv.. Det er veldig greit å kunne, og for min egen del synes jeg hvertfall at denne religionen er utrolig spennende så å lære mer om islam gjør jeg med glede... Det er jo selvfølgelig ikke baaare Alanya vi driver å tråkker rundt i. Vi har den fine mindre byen Manavgat, som egentlig var beregnet for å bli en av de største turistbyene i området, men uten sjø og hav i nærheten, ble det svært vanskelig. Men de har så mye annet fint å tilby! Vi bruker alltid åta med våre gjester til Manavgat fossen.. 

For oss fra Norge og Sverige hvertfall er ikke dette en vanvittig stor foss, men det er altså så vakkert der. Smaragdblått vann som strømme gjennom vakre omgivelser og er PERFEKT for brudebilder skal jeg si dere.. Har sett noen helt fantastiske brudebilder derifra.. Her er det også et lite marked hvor man får kjøpt en herlig tyrkisk(selvfølgelig hjemmelaged) iskrem.. Den må prøves ut.. Og selvfølgelig skal alltid tyrkere gjøre mye ting ut av ingenting :) take a look...

Er man i Manavgat skal man også seile nedover Manavgat-eleven i en "piratlignende-sjørøverbåt".. Elven holder en temperater på rundt 15-16 grader og ender med å møte Middelhavets flere-og-tjue varmegrader og en herlig sandstrand der man enten kan velge å bade i det deilig sommer-tempererte vannet eller ta seg et forfriskende dupp i elven... Nedover elven kan man se en rekke fuglearter, men det som er mest populært er de småe skildpaddene som ligger å soler seg på trærne nedover elvebredden.. 


Manavgat har ikke bare de blåe elvene å være stolte av, som forøvrig er fjellvann fra Taurusfjellene, der Noahs ark strandet på den høyeste fjelltoppen.. Om det er noen som kan huske Noahs Ark fra Bibelhistorien? Nei for Manavgat har også nemelig den største moskèen i området. Første gang jeg selv var inni denne moskèen ble jeg helt overveldet. Bare stillheten der inne, de beende som satt på gulvet fremfor oss, utsmykkningene i taket og følelsen av å være der inne i det hele tatt, det var helt amazing! Jeg elsker akkurat denne guide-turen vi har her, bare for at jeg skal få komme til Moskèen. Om dere skal til et muslimsk land, så ta turen til en moskè, det er en helt spesiell stemning som vi ikke opplever hver dag.. Men husk å dekk til håret jenter, og ned til albuer og knær osv... !
Moskèen i Manavgat
Kan bare si jeg gleeeeder meg til alt som denne sesongen måtte tilby, uansett hvor stressende og slitsom det kommer til å være til tider, kommer det garantert til å blir supert! En liten smakebit av det å se..Så folk, dere vet hvor dere skal dra ;)

hahaha Fantastisk!



No comments:

Post a Comment

Kommentarer ♥