Monday, October 29, 2012

89 yilimiz kutlu olsun Turkiye !

Nå er de røde flaggene med månen og stjernen hengt ut fra diverse balkonger her i Damlatasgaten! Det er nemmelig Tyrkias nasjonaldag i dag! Barna har strømmet til med orkester og flagg og skal snart gå parader igjennom Alanyas gater, kan jeg hvertfall tenke meg... Alle er pent kledd og smiler fra øre til øre. Det er i dag 89 år siden Atatürk, den første presidenten her i landet, erklærte Tyrkia som en egen nasjon og ble totalt frigjort den 29. oktober 1923. Rett ovenfor min balkong, på andre siden av gaten har de tysk-tyrkiske naboene våre hengt ut et stoooort tyrkisk flagg i silke med bilde av Atatürk. Jeg er faktisk litt misunnelig! Mustafa Kemal Atatürk er en riktig stor person her i Tyrkia, det var mannen som visste å forme og gjennopprette et fallent Tyrkia etter Sultanregimet. Ale tyrkere går med Atatürk i sine hjerter.

Selv skal jeg gå ut i gatene og se på livet og feiringen av den første presidenten og nasjonaldagen.. Nå hører jeg de kommer. " ATATÜRK ATATÜRK!!!!" ...

 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Kommentarer ♥